Hoppa till huvudinnehåll

Rapport

Vattenhallen och jordenutställningen

Infostationen 
Vi har varit med och utvecklat konceptet och utformningen av en infostation som är det första besökaren möts av när den kommer in i utställningen. Vi har även tagit fram fakta och författat lättlästa texter, gjorda för att användas ur ett pedagogiskt syfte i utställningen. 

Innehållet i infostationen kan delas in i två sektioner. I den första delen presenteras jordens historia (inkl. livets utveckling och händelser som relaterar till stora historiska klimatförändringar) i relation till de 24 timmarna på ett dygn. I den andra delen så lyfts frågan kring hur jordens miljö och klimatförändringar har påverkat liv på jorden i en balans mellan liv och död. 

iGlobe 
Utställningen kommer att innefatta en så kallad iGlobe, vilken är en digital och delvis interaktiv sfär, på vilken man kan spela upp filmer eller korta sekvenser, exempelvis utformade för konceptet ”Science on a Sphere”. Vi har deltagit i att välja ut ett antal sådana filmer och sekvenser som lämpar sig att innefattas av utställningen – däribland isens utbredning sedan senaste istiden och en ”direktsändning” av Jordens nederbörd.

Globerna 
I denna station har fokuset varit att ta fram upplevelser av hur jordens livsmiljö förändrats genom tiderna, med extrema kontraster ur jordens historia (från ett glödande klot med magmahav till snowball earth och slutligen ett klot som består till största del av vatten). Till denna station har vi förutom att ha bidragit konceptuellt även tagit fram korta informativa texter som kan presenteras i association med “upplevelsekloten” och efterforskat vilken kol-relaterad information som kan introduceras i relation till globerna. 

Isborrkärnan 
Denna station bygger på konceptet att besökarna själva får borra upp en isborrkärna, från vilken man sedan kan utläsa historiska klimatparametrar som koldioxidnivåer och temperaturförändringar. Från denna idé har vi varit delaktiga i hela processen från att ta fram vetenskapligt bakgrundsmaterial och bildmaterial från faktiska isborrningar till att utforma stationens meddelande för att passa målgruppen.

Besökaren ska få en inblick i hur is kan bevara information om historiskt klimat. Vi presenterar också hur klimatutvecklingen har sett ut genom jordens historia, med fokus på korrelationen mellan CO2-förändringar och temperatur. Vi diskuterar också isens begränsningar som klimatindikator och tar upp andra metoder för klimattolkningar i ett geologiskt perspektiv.

Goda Exempel 
En del av utställningen skall belysa det faktum att vi – trots att klimatläget på många punkter är kritiskt – också på många sätt agerar för att motverka och avstyra vår negativa klimatpåverkan. Vi har här diskuterat vilka typer av forskning, innovationer och politiska lösningar som kan användas i kontrast till en annars ganska mörk bild av vår samtida klimatsituation. Denna station är fortfarande i utvecklingsstadiet, men vi har bidragit signifikant till diskussionen kring dess innehåll och utformande.

Kol 
En viktig del av att förstå människans påverkan på klimatet är att förstå kolets kretslopp, och hur vi har påverkat det. Vi har därför varit med och tagit fram en station i utställningen dedikerad till detta. Detta har inneburit att plocka fram och sammanfatta information kring jordens kolreserver, uppdaterade siffror på hur kolflödet ser ut idag och hur mänsklig aktivitet har påverkat balansen. Mycket av detta kommer att kunna användas som bakgrundsinformation för de elever och pedagoger som ska leda visningarna, men en del av texterna kan även användas direkt i utställningen. 

Johan Gren & Kristin Aleklett 
Lund, 2018-06-05
 


Artikel: Communicating climate science on a global scale to a young and interactive audience

Where did all the carbon on earth really come from? How do you discuss climate change and mass extinctions without scaring children? and What positive examples do we have of mitigating human impact on the climate? These are some of the questions we have had to deal with in the process of collaborating with Vattenhallen Science Centre, Lund University to design their new exhibition, focused on planet Earth and climate change. It is a fun challenge to think about science not just in the terms of data points, but also how they can be visualized and delivered to a diverse audience in a fun and interactive way. As a thought experiment, consider yourself – could your research be presented as an interactive game or puzzle? What data would you include? What would the design look like, and would it be durable enough for thousands of children to enjoy without it breaking into pieces? There are a lot of things to think about when you put together a science exhibition, and there are a lot of different people involved with the science, design and pedagogy behind it. We have had the pleasure to be part of this process, and it has been educative in so many ways; from googling snowball Earth theories, to deciding on how to best present historical carbon dioxide curves and running a water tank experiment with food colouring to visualize the principles behind how the gulf stream works. Now we are looking forward to seeing how the final results turn out in the exhibition hall, hopefully sometime this fall.

Kristin Aleklett & Johan Gren

MERGE - ModElling the Regional and Global Earth system
Lund University news: May 21st, 2018