Ett bord fullt med robotar och 4d-frame. Foto.

För skolor

Med ExperimentExpressen vill Vattenhallen Science Center nå ut till kommuner och skolor i Skåne län som av olika skäl har svårt att besöka vår verksamhet i Lund. Istället kommer vi till er!

Tack vare våra medfinansiärer kan vi erbjuda skolbesök till ett mycket förmånligt pris.  Tillsammans vill vi ge fler elever en intresseväckande och spännande introduktion till naturvetenskap och teknik!

Studentguider inspirerar

ExperimentExpressens besök sker under ledning av studentguider från Lunds universitet. Tack vare studentguiderna skapar vi ett naturligt möte mellan skolelever och studenter som utbildar sig inom teknik och naturvetenskap. Eleverna har möjlighet att ställa frågor om programmering, teknik eller naturvetenskap, liksom frågor om hur det är att studera vid ett universitet/högskola.

Samarbetspartners

Ett stort tack till våra samarbetspartners Crafoordska stiftelsen, Sparbanken Skåne och Region Skåne för att de, liksom vi, vill ge skolor ökade möjligheter att ge sina elever i grundskolan ett besök av ExperimentExpressen.

Inspirationsbesök

(Alla åldrar)

Vid ett inspirationsbesök planerar ExperimentExpressen fritt bland aktiviteterna i våra olika teman, vi anpassar aktiviteterna efter ålder och presenterar upplägget i samband med besöket.

Barn som interagerar med Edisonrobotar. Foto.

Robotprogrammering

(10-16 år)

Den egna upplevelsen av att få programmera –på ett lekfullt och lustfyllt sätt– höjer elevernas insikt om och deras förståelse för programmering och dess möjligheter. Genom ett besök av ExperimentExpressen inspireras både elever och lärare och det som kan kännas svårt upplevs som roligt och häftigt, när man utan förkunskap märker att det inte är så krångligt!

Härlig kemi!

(5-13 år)

Om det bubblar, pruttar och fräser − då har det med kemi att göra! Med Vattenhallens kemiexperiment undersöker vi ofarliga kemiska ämnen på ett nytt sätt.

Vattenhjul konstruerade av 4D-frame. Foto

Energi och konstruktion

(10-13 år)

Saker som snurrar ger oss elektricitet! Våra vindkraftsnurror bidrar till ökad förståelse för hur det kan fungera. Vi funderar på hur framtidens energi kan genereras och testar själva olika varianter.

Fruktbatterier. Foto.

Elektronik

(10-13 år)

Vad krävs för att en lampa skall kunna lysa? Och vad menas med en sluten krets? Vi bygger fruktbatterier, komponerar musik och styr minispel med hjälp av datorer och Makey Makey!

Barn som arbetar med FN:s globala mål i klassrummet. Foto.

En värld i förändring

(10-16 år)

Genom problemlösning, kemi och ett escape box-äventyr tar vi reda på mer om vår planets tillstånd, klimatet och vad som egentligen menas med de globala målen.

Vattenhallen – ExperimentExpressen skolprojekt

Bokningsförfrågan ExperimentExpressen skolprojekt

*obligatoriska fält

Obs! när alla obligatoriska fält är ifyllda så kommer du till en sida som bekräftar att mejlet har gått iväg!

När du skickar e-post till Lunds universitet behandlar vi dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Mer om hur dina personuppgifter behandlas hittar du på Lunds universitets webbplats. (ny flik)

Samtycke är alltid frivilligt och du kan återkalla det genom att skicka ett mejl till kontakt@vattenhallen.lu.se

Pris & Upplägg

När kan jag boka?
Helgfria tisdag-fredagar under skolterminerna.
Boka förmiddagspass 9.30-11.30 och/eller eftermiddagspass 12.30-14.30

Antal: Vi kan ta emot upp till 30 elever vid varje pass.

Vi kommer gärna på ett heldagsbesök! Då väljs ett gemensamt tema för hela dagen och vi kör två pass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen.

Rabatterat erbjudande: 1500kr/pass.
(En heldag kostar 3000kr)

Upplägg: Ett standardbesök består av två aktiviteter på valt tema (2x40min) och avslutas med en gemensam enkät om dagens besök.

Lokaler: Under vårt besök hos er behöver vi två lokaler parallellt i tid, förslagsvis ett klassrum och ett grupprum.

Anmälningsformulär för skolbesök av ExperimentExpressen

Gratis besök!

För skolor i Kävlinge kommun erbjuder vi besöket "Undersök Kävlingeån" tillsammans med Kävlinge kommun.

Läs mer och boka här

Experimentexpressen medfinansieras av: