Hoppa till huvudinnehåll
Illustration med sfinx, jordglob, hjärna och molekyl.

Lärarfortbildningsdagen på Lunds universitet


Fredagen den 24:e oktober 2025 erbjuder Lunds universitet och Vattenhallen Science Center, i samarbete med Skånes kommuner, ännu en fortbildningsdag för grundskole- och gymnasielärare. Fortbildningen är knuten till aktuell forskning, som presenteras av forskare vid Lunds universitet, och till mål i läroplanen.

Fortbildningsdagen börjar klockan 09.00 och avslutas klockan 15.45, inkluderat en gemensam lunch. Ni väljer en kurs för förmiddagen och en kurs för eftermiddagen. Du kan även välja att vara med endast på för- eller eftermiddagen. I anslutning till lunchen får ni även möjlighet att lyssna på ett kortare lunchföredrag.

Förutom inspiration och ämnesfortbildning bidrar fortbildningsdagen med ett konkret material (övningar, laborationer, fältexkursioner med mera) som du direkt kan börja använda dig av i din undervisning.

Obs! Kurserna har en rekommenderad målgrupp men är även öppna för dig som inte tillhör målgruppen men har ett specialintresse eller till exempel arbetar med vuxenutbildning.

 

Praktisk information

Datum: 24 oktober 2025
Tid: 9.00-15.45 (lunch ingår) 
Det går också att delta under enbart förmiddag eller eftermiddag. 
Plats: Lunds universitet (olika lokaler)

Kostnad: 450 kr/lärare (inkl. lunch och fika) 

Anmäl dig senast den 5:e oktober, 2025.
Observera att platserna är begränsade på kurserna och först till kvarn gäller.

Kontaktuppgifter: 
Jenny Rissler
Tel: 070 - 151 84 26   
jenny.rissler@vattenhallen.lu.se   

Gå med i Lärarfortbildningsdagens sida på Facebook!

Så tyckte deltagarna 2024:

”Jätteroligt med laborationer och trevliga diskussioner. Och god mat!”
”Intressant dag som ger viktig input kring aktuell forskning”

Kursprogram 2025


Årskurs 4-6


Förmiddag: 9.00-11.30

Molekyler finns - experiment med koldioxid

Kursledare: Ulf Ellervik, Professor vid Centrum för analys och syntes, Lunds universitet
Målgrupp: Lärare Åk 1-6
Plats: Vattenhallen, Lunds Universitet
Max antal deltagare: 12

Koldioxid är ett spännande ämne som kan illustrera många kemiska, biologiska och fysikaliska principer. Löst koldioxid bildar kolsyra i en flaska läsk. Koldioxid kan användas för att släcka eld. När vi äter omvandlas maten till koldioxid som vi andas ut. Allt detta går att visa med enkla försök. Välkommen på en workshop där vi pratar vardagsfenomen och kopplar dessa till intressanta experiment med koldioxid.


Eftermiddag: 13.15-15.45

Jorden och klimatet

Kursledare: Johan Gren och Stefan Zamudio, Vattenhallen Science Center
Målgrupp: Lärare Åk 4-6 
Plats: Vattenhallen
Max antal deltagare: 20

Vi kommer tillsammans att diskutera jorden och klimatet ur ett historiskt perspektiv: Vilka processer styr klimatförändringar på olika tidsskalor (10-tals, 1000-tals eller miljontals år)? Hur har djur och växter tidigare påverkats av storskaliga klimatförändringar? Vad händer med klimatet idag, och kan vi påverka det?  Vi kommer att använda oss av Vattenhallens utställning om "Jorden och klimatet genom tiderna" och även ge tips på några enkla klimatlaborationer som kan följa med hem till klassrummet.

Materialet anpassas i viss mån efter deltagarna, men utgår från en nivå som passar grundskolan. Johan Gren är geolog och paleontolog, utbildad vid Lunds universitet och leder kursen tillsammans med Stefan Zamudio, pedagog vid Vattenhallen Science Center.

Anmäl er till kurserna via formuläret längre ner på sidan. 

 


Årskurs 7-9 (och gymnasiet)


Förmiddag 9.00-11.30

Alternativ 1: Cirkulärt i klassrummet

Kursledare: Lisa Garting, Sysav, Jenny Rissler, Forskare Lunds Universitet 
Målgrupp: Lärare åk 7-9
Plats: IKDC, sal 493
Max antal deltagare: 10

Avfall är en resurs – om vi hanterar det rätt. Vår konsumtion tär på ändliga resurser och skapar avfall som måste tas om hand. För att nå ett hållbart samhälle behöver vi både minska konsumtionen och ersätta den linjära "ta-producera-använd-släng"-modellen med ett cirkulärt materialflöde – en cirkulär ekonomi – där material (sopor!) återanvänds och återvinns. Nästan allt vi behöver finns redan i våra sopor – ökad återanvändning och återvinning minskar behovet av nya råvaror och därmed vår miljöpåverkan.

Är du nyfiken på hur du kan skapa engagerande undervisning kring något så sopigt som avfall? I denna kurs om cirkulär ekonomi får du verktyg och kunskap för att undervisa om avfall, resurshantering och återvinning – med fokus på både utmaningar och möjligheter. Vi utgår från avfallshierarkin och delar aktuell forskning samt konkreta exempel och övningar att ta med till klassrummet.

Röster från 2024: ”Halvdagskursen Cirkulärt i klassrummet var mycket givande. Den gav mig en hel del nya infallsvinklar som jag kan använda i min undervisning och gav mig även en hel del nya insikter samt uppdateringar på kunskaper som är centrala när jag jobbar med till exempel Hållbar utveckling.”


Alternativ 2: Geografisk IT för att stärka elevernas problemlösningsförmåga

Kursledare: Jean-Nicolas Poussart och Andreas Persson, Institution för naturgeografi och ekosystemvetenskap, tillsammans med Rolf Niemann, Vattenhallen
Målgrupp: Lärare åk 7-9 och gymnasiet
Plats: Geocentrum 1, Sölvegatan 10, Lund
Max antal deltagare: 20

Delta i en interaktiv workshop om hur geografisk IT kan integreras i klassrummet för att stärka elevernas problemlösningsförmåga och förbereda dem för en alltmer dataorienterad framtid.

Vi presenterar och diskuterar hur du kan få tillgång till och använda öppna geodata (t.ex. digitala kartor, satellitbilder) och applikationer (t.ex. geografiska informationssystem). Aktiviteterna ingår i EU/Erasmus+-projektet ” GEO-Academy ” som undersöker hur geografisk IT kan bidra till en mer effektiv STEAM-undervisning.

Workshopen hålls i Lunds universitets GIS-centrums lokaler och datorlab där du får möjlighet att testa enkla scenarier själv.

 

 

Alternativ 3: Accelerate your teaching

Kursledare: Joanna Lewis and Heidi LaGrasta, ESS and MAX IV, Lunds Universitet
Målgrupp: Lärare åk 7-9 och gymnasiet
Plats: MAX IV, Fotongatan 2
Max antal deltagare: 15
Language: English

Come to MAX IV for a hands-on morning about particle accelerators. After a short talk, you will be introduced to a new MOOC (Massive Open Online Course) specifically developed for teaching in schools. The course also includes a tour of MAX IV.

Accelerate Your Teaching is a new MOOC developed with CERN, ESS, MAX IV and science pedagogy experts. We will show you the MOOC and give you a chance to try some of the classroom activities developed as part of it. You will learn more about the differences and similarities between MAX IV and ESS, and how to integrate particle accelerator science into the topics you need to teach in school, from magnets, to forces, to the structure of atoms and properties of matter. We will also offer a feedback session to discuss challenges and strategies in bringing these themes to the classroom.

Join us and discover how to access a wide range of teaching resources and classroom activities that bring to life large facilities like ESS, MAX IV and CERN. Accelerate Your Teaching is part of Scientix, the community for science education in Europe, and was developed with funding from the EU through ERASMUS+. The morning will be finished with a short tour of MAX IV to see how large-scale accelerator-driven science works in the real world.


Eftermiddag 13.15-15.45

Alternativ 1: Varje vattendroppe räknas - undervisning som gör skillnad

Kursledare: Victoria Vollert, Sydvatten
Målgrupp: Lärare åk 7-9 (kan också passa gymnasiet)
Plats: Vattenhallen
Max antal deltagare: 10

Kranvatten är en självklarhet i Sverige, men även här är vatten en resurs vi inte längre kan slösa med. Klimatförändringar, urbanisering och förändrade konsumtionsmönster gör vattenfrågan mer aktuell än någonsin. Hur kan vi göra vatten till en del av undervisningen och koppla det till hållbar utveckling?

I denna inspirationsföreläsning utforskar vi vattnets roll som bärande resurs i samhället och ger praktiska verktyg för att engagera elever i frågor om vatten och hållbarhet. Med konkreta exempel och interaktiva övningar får du inspiration till undervisning som både informerar och motiverar till handling, tydligt kopplat till läroplanens mål gällande vatten och hållbarhet.

Låt oss tillsammans göra vatten till en blå tråd i skolans hållbarhetsarbete!


Alternativ 2: Vad finns i luften? - Om partiklar, luftkvalité och smittspridning

Kursledare: Christina Isaxon och Vilhelm Malmberg, Forskare vid Ergonomi och Aerosolteknik, Lunds universitet
Målgrupp: Lärare åk 7-9 och gymnasiet
Plats: IKDC
Max antal deltagare: 10

Luftburna partiklar finns överallt i vår luft – inne och ute. Partiklar genereras naturligt av vinden, när vågor bryts, i vulkanutbrott, bränder och av kemiska reaktioner i atmosfären. Vi människor generar också partiklar genom exempelvis transport, industriprocesser, sophantering och jordbruk, vilket leder till dålig luftkvalité och orsakar miljontals dödsfall årligen globalt. Världshälsoorganisationen uppskattar att luftföroreningar dödar fler än alla andra typer av föroreningar tillsammans. Snabb teknologisk utveckling, den gröna omställningen och cirkulära samhällen riskerar att införa nya föroreningskällor. 

Kursen omfattar introducerande föreläsningar om partiklarna i luften som omger oss – vad partiklarna i vår luft är, vart de kommer ifrån och hur de påverkar människor och miljö. Därefter kommer vi tillsammans genomföra ett par laborationer som kan vara användbara i undervisningen. I laborationerna kommer vi demonstrera hur partiklar kan bildas av våra vardagliga aktiviteter, att partiklar är nödvändiga för molnbildning, samt hur man med små investerade medel kan bygga egna instrument för att mäta luftföroreningar. 

Alternativ 3: Energisystem i omvandling – trender, utmaningar och lösningar

Kursledare: Bengt Johansson, Lektor vid Miljö- och Energisystem, Lunds universitet
Målgrupp: Lärare åk 7-9 och gymnasiet
Plats: Vattenhallen
Max antal deltagare: 15

En omfattande omvandling av världens energisystem har påbörjats. Nya tekniska lösningar börjar bli konkurrenskraftiga, Parisöverenskommelsen sätter gränser för användningen och fossila bränslen och nya tillväxtländer flyttar tyngdpunkten på energiområdet från Europa och USA till länder som Kina och Indien. Förändringarna sker på många olika nivåer, från det globala till det lokala men dessa nivåer är sammankopplade genom de globala marknaderna. Men förändringarna är inte förutbestämda utan påverkas av såväl politiska beslut som individernas val.

Syftet med denna kurs är att ge en överblick över de viktigaste utvecklingstrenderna som styr det framtida energisystemet och de utmaningar som finns för att göra systemet långsiktigt hållbart. I kursen behandlas viktiga drivkrafter och framtida lösningar ur såväl ett globalt som ett nationellt perspektiv. Det politiska sammanhanget och de avvägningar som behöver göras för att balansera olika energipolitiska mål som miljöhänsyn, leveranssäkerhet och kostnader diskuteras.  Kursen kommer att varva presentationer med utrymme för gruppdiskussioner. 

Anmäl er till kurserna via formuläret längre ner på sidan. 

 

Gymnasiet


Förmiddag: 9.00-11.30

Alternativ 1: Evolution i praktiken – att synliggöra sambandet mellan gener och egenskaper

Kursledare: Fredrik Andreasson, Forskare Evolutionär ekologi och infektionsbiologi, Lunds Universitet
Målgrupp: Gymnasielärare (kan även passa lärare i åk 7-9) 
Plats: Lunds Universitet, mer detaljer kommer senare
Max antal deltagare: 12

Hur kan vi synliggöra kopplingen mellan evolutionära förändringar på genetisk nivå och de fysiologiska och beteendemässiga förändringar som vi kan se med blotta ögat? Vi diskuterar detta med utgångspunkt i aktuella exempel: Hur påverkar till exempel allt högre vår-temperaturer fåglars fysiologi och häckningsbiologi och ökar risken att infekteras av vektorburna sjukdomar (exempelvis fågelmalaria) när det blir varmare? 

Vi kommer även att tillsammans gå igenom en praktisk, laborativ övning som simulerar hur naturligt urval över generationer orsakar evolutionär förändring i både genotyp och fenotyp. Förhoppningen är att ni ska få med er en praktisk övning som trots sin enkelhet kan ge djupa insikter kring evolutionära förändringar och som kan användas direkt i klassrummet (övningen är baserad på Varför krymper torsken?, beskriven i Biologen nr 1 2022).   


Alternativ 2: Hur fungerar neurala nätverk?

Kursledare: Maj Stenmark, Forskare/Lektor Datavetenskap , Lunds Universitet
Målgrupp: Gymnasielärare (kan även passa lärare i åk 7-9) 
Plats: Lunds Universitet, (information om specifik lokal kommer)
Max antal deltagare: 15

På senare år har AI-system baserade på neurala nätverk blivit väldigt bra på många analytiska uppgifter, t ex på att identifiera anomalier i medicinska bilder, generera programmeringskod och skapa bilder från en textbeskrivning. Men hur fungerar nätverken och varför har de blivit så mycket bättre på senare år? I kursen kommer vi diskutera:

- Den matematiska grunden för neurala nätverk och hur de tränas.
- Vilka innovationer som har varit avgörande för att nätverken blivit bättre.
- Hur modellerna bakom ChatGPT och bildgenereringsnätverk fungerar.
- Verktyg som kan användas för att lära ut AI till elever. 


Eftermiddag 13.15-15.45

Alternativ 1: Medicinsk strålningsfysik – strålbehandling i teori och praktik

Kursledare: Crister Ceberg, Professor Medicinsk strålningsfysik, Lunds universitet
Målgrupp: Gymnasielärare
Plats: Lunds Universitetsjukhus
Max antal deltagare: 12

Medicinsk strålningsfysik handlar om strålningens växelverkan och biologiska effekter, och ger den tvärvetenskapliga grunden för att optimera användningen av strålning inom hälso- och sjukvård för diagnostik och behandling av olika sjukdomar. Vi utbildar legitimerade sjukhusfysiker, som är experter på strålningstillämpningar och strålskydd, och som arbetar nära tillsammans med annan vårdpersonal bland annat inom strålskydd, strålbehandling, röntgen, MR-avbildning, samt nukleärmedicin. 

Under detta fortbildningstema kommer vi att ägna oss åt ett exempel på strålbehandling, där joniserande strålning används för att behandla en cancersjuk patient. Dels omfattar kursen en föreläsning, där vi beskriver de fysikaliska och strålningsbiologiska grunderna för strålbehandling, såväl som de avancerade tekniker och dynamiska behandlingsmetoder som används i kliniken. Efter det demonstrerar vi en stråldosberäkning för ett förenklat men realistiskt patientfall. Vi beskriver hur strålbehandling kan optimeras till en individuell patient, som kan varieras med avseende på olika anatomiska parametrar. 

Materialet som vi går igenom är tänkt att kunna användas i er undervisning. 


Alternativ 2: Hjärnimplantat:  jag vill kunna ladda ner ett nytt språk, kommer inte det snart?

Kursledare: Anders J Johansson, Forskare/Lektor, Lunds Universitet
Målgrupp: Gymnasielärare
Plats: E-huset, LTH (mer info kommer senare)
Max antal deltagare: 10

Det finns allt fler personer i världen som kan koppla upp sig till en dator via en sladd direkt till hjärnan, men vad innebär det egentligen? Kan vi läsa tankar, ladda ner kunskap eller styra personer? Och när kommer vi att kunna ladda ner oss själva i en dator och leva i en simulering? 

Vi kommer att gå igenom hur dagens teknik fungerar, och titta på vad man faktiskt kan göra idag – och inom en snar framtid. Men också vilka risker som finns, både medicinska och etiska, och diskutera vad som är rimligt att vänta sig kan komma imorgon. Vi kommer även gå igenom hur man kan göra experiment själv, och bla. visa hur vi kan mäta signaler från en köttätande blomma då den fångar sitt byte. Lär dig mer och få inspiration till en ny lektion, labb, temaarbete eller ett studentarbete.


Alternativ 3: Solar Alchemy in the Classroom: Turning Quantum Dot Light into Energy Experiments

Kursledare: Jens Uhlig, Forskare, Lektor, Lunds Universitet
Målgrupp: Gymnasielärare
Plats: Kemicentrum (mer info kommer senare)
Max antal deltagare: 10
Language: English

This workshop bridges physics and chemistry, offering hands-on experience with advanced scientific techniques. Participants will construct a high-quality, 3D-printed spectrometer, learning its principles and gaining resources to replicate it in their classrooms.

We will program a versatile system-on-chip to be a programmable load or a potentiostat, exploring its applications in both electronics and chemistry. This setup will be used to analyze solar cells (I_V cuvres) and investigate the interaction of light with matter at the molecular level (spectro-electro chemistry).

These experiments illuminate key concepts in physics and chemistry, including the nature of light and its interaction with materials, practical applications of spectroscopy, and principles of solar energy conversion.

By participating, educators will acquire knowledge and tools to bring engaging experiments into their classrooms, enhancing students' understanding of fundamental scientific principles and their real-world applications. This workshop aims to bridge the gap between theory and practice in science education, providing valuable resources for both physics and chemistry teachers.

Anmäl er till kurserna via formuläret längre ner på sidan. 

 


Lärarfortbildningsdagen 2025

Bokningsförfrågan
Observera! Kurserna är även öppna för lärare utanför den angivna målgruppen som t ex har ett specialintresse eller arbetar med vuxenutbildning.

*obligatoriska fält

Obs! när alla obligatoriska fält är ifyllda så kommer du till en sida som bekräftar att mejlet har gått iväg!

När du skickar e-post till Lunds universitet behandlar vi dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Mer om hur dina personuppgifter behandlas hittar du på Lunds universitets webbplats. (ny flik)


Lunch och fika
Under lärarfortbildningsdagen serveras lunch och fika. Vänligen ange nedan om du önskar specialkost eller har någon matallergi vi bör känna till.


Val av aktiviteter
Ange ditt första- och andrahandsval. Du kan även välja att enbart delta på för- eller eftermiddagen




Fakturering
Fortbildningsdagen kostar 450kr/lärare.

Samtycke är alltid frivilligt och du kan återkalla det genom att skicka ett mejl till kontakt@vattenhallen.lu.se