IMSCC - International Math, Science and Creativity Competition
IMSCC är en tävling som uppmuntrar elever att lösa problem och omsätta sina idéer i handling på ett kreativt och hållbart sätt med hjälp av 4DFrame, ett pedagogiskt läromedel, utvecklat i Sydkorea.
Årets tema är ECO Water Machine. Elevernas uppdrag blir att konstruera en modell av en maskin som kan utvinna och (eller) återvinna vatten i rymden, till exempel på en måne eller en planet.
Uppdraget ska presenteras med en kort berättelse, en enkel skiss och en 4DFrame-modell. Lagen ska beskriva och visa hur de har använt sig av tekniska lösningar, kreativitet, konstnärlighet och samarbetsförmåga. Hur dessa förmågor har använts kommer ligga till grund för bedömningen i tävlingen.
Praktisk information
Regionstävling på Vattenhallen
Varje lag består av två deltagare i årskurs 7-9 som tillsammans ska lösa en uppgift på 1,5 timme. Vattenhallen tillhandahåller 4D-framematerialet under tävlingen. En lokal jury kommer bedöma lagens uppdrag. Anmäl er senast den 20 april, se ruta till höger! Tävlingen kommer att ske den 4 maj.
Den svenska finalen
De vinnande lagen från varje regionstävling skickar därefter en digital presentation (video) på engelska som beskriver hur de genomfört uppdraget till sin kontaktperson, senast den 19 maj. Under den svenska finalen den 26 maj, bedöms de digitala presentationerna och fyra nationella vinnarlag väljs ut. Vinnarlagen utlyses den 1 juni. Diplom och pris kommer delas ut.
Den internationella finalen
De nationella vinnarlagen får sedan representera Sverige i IMSCC, International Math and Science Creativity Competition i Seoul, Korea den 21 oktober. Finalen kommer antingen hållas digitalt, och anordnas av Tekniska museet, alternativt ske på plats i Korea.
Om tävlingen
MSCC är ett samarbete mellan Vattenhallen Science Center i Lund, Mot nya höjder Kronoberg i Växjö, Kullingsbergsskolan i Alingsås, KomTek i Katrineholm, Skärgårdsskolorna på Värmdö, KomTek i Lidingö, Tekniska museet i Stockholm, Trollbodaskolan i Järfälla, Expectrum i Västerås, Curiosum i Umeå och Exploratoriet i Skellefteå. Tävlingen genomförs med bidrag från Skolverket. ESERO Sverige ansvarar för juryarbetet.

