1 januari 2022

Skånska åttondeklassare får möjlighet till en upplevelse utöver det vanliga när Sparbanken Skåne i samarbete med sina ägarstiftelser bjuder in till en vetenskapsdag på Vattenhallen Science Center i Lund.

1 januari 2022

Den sista fredagen i september är utlyst som European Researchers’ Night av EU-kommissionen. I över 370 städer i 27 länder runt om i Europa erbjuds tiotusentals aktiviteter där allmänheten träffar forskare och upptäcker hur spännande och vardagsnära forskning kan vara.

1 januari 2022

IMSCC - International Math, Science and Creativity Competition är en nationell och internationell tävling för att uppmuntra elever att lösa problem och omsätta sina idéer i handling på ett kreativt sätt med hjälp av 4DFrame, ett pedagogiskt läromedel, utvecklat i Sydkorea.

1 januari 2022

Kulturnatten i Lund är en unik kulturmanifestation som äger rum den tredje lördagen i september varje år.

1 januari 2022

Lunds universitet och Vattenhallen Science Center erbjuder i samarbete med Skånes kommuner, en fortbildningsdag för grundskole- och gymnasielärare. Fortbildningen är knuten till aktuell forskning, som presenteras av forskare vid Lunds universitet, och till mål i läroplanen.

1 januari 2022

Under en dag i Lund kan ni få se tre naturvetenskapliga shower. Arrangemanget är öppet för elever i årskurs 6-9.

1 januari 2022

Under september bjuder Vattenhallen och organisationen Arbetsmarknadskunskap Skåne (en del av IUC) in åttondeklassare i Skåne till att delta i en halvdag om yrkesmöjligheterna inom livsmedelbranschen och framtidens mat. En möjlighet att ta reda på mer om hur jobb och kunskaper hänger ihop med hur vi lever, äter och skapar en hållbar miljö.

1 januari 2022

CoderDojo är en global och ideell rörelse av klubbar för barn och ungdomar som vill lära sig att programmera.

1 januari 2022

Spänningssökarna är en årlig tävling för elever i årskurs 9 i Lund, Eslöv, Hörby, Lomma och Klippan som arrangeras av Kraftringen.

1 januari 2022

Barn är framtidens samhällsbyggare och arbetskraft, och de behöver goda kunskaper i teknik. Med Teknikkollo vill vi hålla teknikintresset levande.

1 januari 2022

Utställningen Unga Forskare är Sveriges största vetenskapsmässa och tävling för gymnasieprojekt inom naturvetenskap, teknik och matematik. Det är en möjlighet att lyckas bättre med sitt gymnasiearbete, och en chans för dig som vill att ta ditt projekt ett steg längre.

1 januari 2022

Internationella vattendagen eller Världsvattendagen är en temadag instiftad av FN som uppmärksammas 22 mars varje år. Världsvattendagen är tänkt att sätta fokus på betydelsen av färskvatten och för att verka för ett hållbart hanterande av färskvatten.