Hoppa till huvudinnehåll

Programmera med oss! 


På Vattenhallen erbjuder vi programmeringsaktiviteter på många olika sätt. För elever och lärare anordnar vi skolbesök och fortbildning i olika programmeringsmiljöer som till exempel Kojo, Arduino (styr- och reglerteknik), Micro:Bit eller Python. Experimentexpressen, vår minibuss besöker också gärna skolor med programmeringsaktiviteter! 

För allmänheten erbjuder vi Vetenskapsverkstan med tema programmering, håller Robotshow under helger och skollov - se vårt kalendarium och har programmeringsaktiviteter för besökarna när det är programmeringstema. 

Institutionen för datavetenskap har tillsammans med Vattenhallen Science Center utvecklat ett flertal koncept för att fler barn och ungdomar skall få prova på att programmera.

Kojo är ett verktyg som gör "riktig" programmering tillgänglig för barn. Det har en låg lärandetröskel och samtidigt med fördjupningsmöjligheter ända upp till universitetsnivå. Kojo använder Scala som är ett modernt och kraftfullt språk som används professionellt av fler och fler systemutvecklare över hela världen.

I Python lär du dig enkel programmering i Python med sköldpaddsgrafik, input/output, avlusning och plottning. Vi har utvecklat egna programmeringsuppdrag tänkta att användas i matematik på högstadiet och gymnasiet samt ett uppdrag i miljödataprogrammering. Vi använder en online-miljö (repl.it) för programmeringen.

På Vattenhallen Science Center har vi kul med programmering för barn och ungdomar samt erbjuder skolbesök och anordnar fortbildningar för lärare och skolpersonal om hur man kan lära ut programmering på ett roligt och enkelt sätt. 



Kortlänk för delning av denna sida: 
lth.se/ldp