Hoppa till huvudinnehåll

I press och media

2023

Elektroletten årets mest innovativa lösning. Klass 9B Pilängskolan i Lomma vann Spänningssökarna 2023

Datum: 2023-11-25
Källa: Mynewsdesk.com

Bidraget Elektroletten av klass 9B, Pilängskolan i Lomma vann årets Spänningssökarfinal. Juryn lyfte i sin motivering fram klass 9Bs förmåga att kombinera kompetens kring kemi, energi och mänskliga element på ett kreativt och humoristiskt sätt.

Pdf med enbart text (pdf 59,6 kB, ny flik)

Ny forskning: Könsstereotyper hindrar tjejers teknikintresse

Datum: 2023-10-30
Källa: lu.se

Tech-branschen efterlyser personal, och universiteten har i åratal försökt locka fler kvinnor till teknikämnen. Ny forskning visar att både elever och lärare i grundskolan tror att män är bättre på teknik, vilket leder till minskat självförtroende och intresse bland tjejer. Dessutom visade studien att skolans satsning på programmering sänker elevers intresse. Dock tycks det som att tjejer med utländsk bakgrund har en mer positiv syn på teknik.

Pdf med enbart text (pdf, 103,6 kB, ny flik)

Read about us!

Vattenhallen is one of 10 unique things to do in Lund.

Visit Travelmags homepage to read more.

Sidansvarig: Vattenhallen Science Center | 2021-09-09