En dag på Vattenhallen

Samverkan med Sparbanken Skåne

Skånska åttondeklassare får i vår möjlighet till en upplevelse utöver det vanliga när Sparbanken Skåne med sina ägarstiftelser bjuder in till vetenskapsdag på Vattenhallen Science Center i Lund. Boka in en eller flera klasser för ett besök.

Erbjudandet är kostnadsfritt och riktar sig till elever i årskurs 8 i Eslöv, Hässleholm, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Lund, Osby, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla, Ystad och Östra Göinge. Sparbanken Skåne hyr Vattenhallen exklusivt för högstadieskolorna i sitt verksamhetsområde, under tisdagar och torsdagar veckorna 45–50. Transport till Lund och guider på plats ingår.

Tre olika teman erbjuds:
klicka på respektive tema för att se vad besöket innehåller

• Life Science (pdf 97 kB, ny flik) – tyngdpunkt på kroppens mysterier. Eleverna kan bland annat mäta sitt blodtryck, prova på titthålskirurgi och åka genom skiktröntgen. De får också en inblick i hur forskningsanläggningarna ESS och Max IV fungerar.
  • Robotprogrammering (pdf 96 kB, ny flik)– kretsar kring robotar och styrsystem. Eleverna får göra egna konstruktioner och lära sig programmera i Kojo och Microbit. Dessutom får eleverna ta del av utställningen om Artificiell Intelligens.
  • Jorden & klimatet genom tiderna (pdf 97 kB, ny flik) – tar avstamp i utställningen om Jorden. Här får eleverna följa med på en klimatexpedition och se hur klimatet har förändrats genom tiderna, vi tar reda på hur vi faktiskt vet det vi vet och var vi nu är på väg.

För mer information om projektet och anmälan, gå till Sparbanken Skånes hemsida (ny flik).

Fortsätt inspirationen i klassrummet

Life Science laboration
Bjud din jäst på mat
(ny flik)
Att koldioxid bildas vid förbränning kan man visa genom att lösa jäst i vatten och mata den med druvsocker. Vattnet blir surt när koldioxiden bildar kolsyra. Använd länken för att komma till en laboration vid Umeå universitet, biokemi.

Jorden och klimatet genom tiderna
Miljödataprogrammering (ny flik). På denna sida vid Lunds universitet hittar ni uppdrag i Python där vi använder öppen “miljö”-data, till exempel från satelliter och väderstationer, för att med programmering undersöka intressanta frågor relaterade till FNs globala mål.

Robotprogrammering
Micro:bit (ny flik)
Arbeta tillsammans, spela det klassiska spelet, sten, sax, påse och lär er om urval, variabler och slumpmässiga tal.

Projektet En dag på Vattenhallen finansieras av Sparbanken Skånes ägarstiftelser.

Information till lärare

Information till lärare om vad ämnena kan bidra med i skolarbetet:

Sidansvarig: Vattenhallen Science Center | 2021-11-08