Hoppa till huvudinnehåll
Att programmera med  workshops

”Att programmera med workshops”

”Att programmera med workshops” är en workshopserie som Vattenhallen Science Center genomför på uppdrag av Skolverket. Workshopserien är ett komplement till Skolverkets befintliga webbkurs "Att programmera". Genom workshops ges deltagarna möjlighet att utveckla sina kunskaper och färdigheter i programmering utifrån lärandemålen i webbkursen. 
 

Att programmera

”Att programmera" är en workshopserie som består av 3 fysiska träffar och är indelad i två fristående spår. Den består av

  • Introducerande del om grundläggande programmeringsbegrepp.

Därefter delas workshopsserien in i tre fristående spår, där ni väljer vilket spår ni vill gå vid anmälan: 

  • Programmering i visuell miljö: Scratch
  • Programmering i textbaserad miljö: Python  

Målgrupp och förkunskaper 
Workshopsserierna Python och Scratch riktar sig i första hand till lärare som undervisar i matematik eller teknik i årskurserna 4-9, samt motsvarande skolformer inom vuxenutbildningen. Deltagarna ska vara verksamma lärare, men behöver inte vara behöriga matematik- eller tekniklärare. Workshopsserierna är öppna för lärare i andra ämnen eller andra skolformer i mån av plats. 

E-mejlformulär för anmälan 

Information

Innehåll och mål
Kurserna varvar teori med praktiskt arbete och ger utrymme till kollegialt utbyte och lärande. 

Kurserna lägger grunden för fortsatt kompetensutveckling och arbete med att skapa, läsa, felsöka, testa och förbättra programkod, samt att reflektera över hur programmering kan användas i undervisningen.

Kostnad och utrustning
Workshopserierna finansieras av Skolverket. Deltagande huvudmän/rektorer ansvarar för att skapa förutsättningar för lärares kompetensutveckling genom att avsätta tid och se till att utrustning finns. 

Genomförande och anmälan 
De här workshopserierna erbjuds till både kommunala och fristående verksamheter. Kurserna genomförs oktober - november 2022. Sista dag för anmälan är den 23 september, 2022. Sammanlagd tidsåtgång inklusive träffar är cirka 20 timmar. Deltagarna förväntas att arbeta med innehållet mellan träffarna samt utföra en kursuppgift innan tredje träffen. För att kursen ska kunna starta krävs minst 20 deltagare. Kursledare är Ida Rasmark och Rolf Niemann från Vattenhallen Science Center. 
 

Tider

Plats: Vattenhallen Science Center Lund

Träffarna kommer att ske följande dagar/tillfällen hösten 2022:

Spår Scratch 

  1. Tisdag 4 oktober, kl 16 - 19 
  2. Tisdag 18 oktober, kl 16 - 19
  3. Tisdag 15 november, kl 16-19

Spår Python

  1. Torsdag 6 oktober, kl 16 - 19 
  2. Torsdag 20 oktober, kl 16 - 19
  3. Torsdag 17 november, kl 16-19 

De två spåren

Det finns två olika spår att välja mellan: Python och Scratch. I båda spåren kommer vi att ta upp centrala begrepp inom programmering och lärande, samt ge ett historiskt perspektiv. 

Python (textbaserad miljö)
Här kommer du att använda textprogrammering, och då få lära dig Python, som är ett populärt programmeringsspråk som används ute i industrin. Du får lära dig grunderna inom programmering: använda loopar, listor och att skapa egna funktioner. Python är användbart för elever i högstadiet. 

Scratch (visuell miljö)
I Scratch-spåret får du utveckla dina programmeringskunskaper i utvecklingsmiljön Scratch som är utveckad vid MIT. Du använder blockprogrammering och får lära dig att programmera spel och historier där du får läsa in och spara data. Scratch går att använda i alla åldrar och du kan göra väldogt avancerade program, men tilltalar kanske visuellt en yngre publik. 


På Skolverkets hemsida finns mer information om webbkurserna: 
Programmeringsworkshops 
Att programmera - webbkurs 
Om programmering – webbkurs